torsdag 24 april 2014

Semester i Senegal

Förra måndagen kom mamma och pappa hit till Senegal för att hälsa på i en vecka. Vi började i Dakar tre dagar och fortsatte sedan till vackra Niassam i Sine Saloum Delta och avslutade i turistiga Saly.

De var chockade över hur Dakar ser ut och hur människorna lever. Jag har vant mig vid allting här, så för mig är det jag ser inte konstigt men de tittade med stora ögon på hur livet tar sig fram för människorna här. Det går inte genom ord eller bilder att beskriva hur det är i Dakar utan det måste ses med egna ögon. Allt brus, människor och hur miljön ser ut, så fattigt och skräp och sopor som bara ligger överallt.

Jag är även vad vid priserna här nu, så mamma och pappa skrattar åt mig när jag prutar och vägrar gå med på att betala  500fcsa för mycket för taxibilar, vilket är 7kr...

Det är väldigt tröttsamt att vara vit här i Senegal. Alla män ska hälsa på mig, prata med mig och säga att de älskar mig bara för att jag är en vit tjej. Och de frågar ofta om jag är gift... Men det var ännu jobbigare att vara en vit familj som går omkring bland marknaderna. Alla drar i en, ska sälja, prata och tjata hela tiden och de ger sig aldrig även om man ignorerar dem.

Mamma och pappa har träffat min afrikanska familj, vilket var jätteroligt både för dem och för mig. Det var mycket värme och glada blev de när de fick svenska påskägg fyllda med godis!

Vi har besökt barnhemmet där jag jobbar, vi lekte med barnen och mamma och pappa fick även mata varsin bebis. Det var kul att de fick besöka och se var jag jobbar och även skönt för mig när mamma påminde mig om vilket fantastiskt jobb jag faktiskt gör för dessa bebisar, vilket jag kan glömma bort ibland. Jag undrar vad som händer med bebisarna när de är för gamla för det här barnhemmet. En del av dem har pappor och kommer då återvända till sina familjer men vissa barn har ingen och då blir de antingen adopterade eller hamnar på barnhem. Hur blir då framtiden för dem som hamnar på nästa barnhem? Nu när mamma och pappa varit här har jag fått en chans att tänka högt och bli påmind om hur dessa bebisars framtid kanske ser ut.

Vi har varit i Niassam, på ett underbart litet ställe längre ner i Senegal där vi bodde i en lerhydda (låter inte så fint haha, men det var det verkligen!). Det var som ett litet paradis med sjö runtom stället och fin utsikt. Vi åkte ut med båt i deltat och guiden plockade ostron som vi sedan stannade och grillade, det var riktigt gott!
I Niassam spenderade vi två dagar innan vi åkte vidare till Saly där vi tog det lugnt med sol och bad!


Min senegalesiska familj 

Barnhemmet




Jag prutar...

Duktiga kvinnor som arbetar hårt varje dag med att gräva efter salt.

Grillar ostron!

Vår båt vi åkte med genom mangrove-träsken

Vår söta lilla lerhydda!

Under natten sov jag med myggnät, trodde jag... jag måste ha fäktats med nätet under natten för när jag vaknade två-tre gånger under natten hade jag det inte över mig längre. Vilket resulterade i ca 15 myggbett på vardera arm... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar