tisdag 14 juli 2015

Lärare i byns skola

Igår kväll fick jag veta att vi som är med i sommarprogrammet ska jobba på skolan i byn som vi besökte igår. Barnen i byn kommer jobba med samma saker som deras föräldrar när de blir äldre, vilket är jordbruk och liknande. Vi vill ändå att de ska gå till skolan och lära sig enkla grejer så som siffror, bokstäver och ord på engelska. Poängen är inte att sitta och ha långa lektioner med dem utan vi ska lära de enkla saker en stund och sen leka, sjunga och dansa så att de har roligt och blir motiverade att komma till skolan. Vi vill att de ska få någon form av utbildning men barnen och föräldrarna måste vilja det också. Om de kommer till skolan och tycker det är roligt kan det föras vidare och de kan inse att utbildning är viktigt.

De sa att vi bara skulle kolla på hur allt gick till idag och sen imorgon lära barnen saker. Men när vi gick in i det ena klassrummet lämnades jag där ensam. Så där stod jag med sju barn som var mellan åtta och tio år och visste inte alls vad de kunde eller vad jag skulle göra. Men jag  fick försöka göra det bästa av situationen. Jag började med att försöka lära mig barnens namn, de var dock rätt svåra! Men jag lär mig dem nog snart. Sedan frågade jag hur gamla de var och då gled vi in på siffror och det visade sig att de kunde räkna till 100. I alla fall några av dem, eftersom några ropade siffrorna jag visade med händerna, medan några andra inte sa något eller ropade fel siffra. När jag sedan ställde frågor till dem förstod de ingenting. Jag frågade "What do you want to do?" Då fick jag som svar "No" eller ögon som tittade frågande på mig. Det skulle vara en lärare eller någon med i klassrummet för att  översätta från engelska till dagbani (deras språk) men jag lämnades ju ensam. Jag hade inget material med mig, så som papper och penna så vi gick ut och lekte med de andra barnen istället. Till imorgon kan jag förbereda saker och lättare få en överblick av vad de kan och inte kan.

Det ska bli jätteroligt att försöka lära barnen saker men en otrolig utmaning eftersom jag inte gjort det tidigare och eftersom vi inte kan förstå varandra.
Här lekar vi tagare

Här hoppar vi hage som jag ritade upp i sanden. Även om de inte förstod allt vi sa när vi förklarade så var det enkelt att visa hur man gjorde. 

Om ni har tips på enkla spel eller lekar som man kan använda för att lära barnen saker så får ni gärna höra av er! Eller om ni vet några enkla lekar man kan leka för skojs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar