söndag 23 mars 2014

Tre veckor

Det har redan gått tre veckor sedan jag kom hit till Dakar, tiden går fort! Speciellt eftersom vardagarna blir väldigt långa i och med att jag går upp tio i sju och kommer hem ca halv sju på kvällen. Livet här är så annorlunda och jag är glad att jag bor i Sverige haha. Men det är otroligt roligt och lärorikt att vara här, leva det här livet och att jag är tvungen att klara mig själv. Franskan går sådär, känns som att jag kört fast lite. Jag förstår mer än vad jag gjorde i början men jag kan inte ha en konversation med någon och en del personer har jättesvår dialekt så jag inte förstår ett enda ord. Jag tror att jag kan prata bättre franska än vad jag kan förstå, vilket är ovanligt och jobbigt... För om jag ställer en fråga är det inte säkert att jag förstår svaret haha. Och det är inte samma sak att lära sig franska här som i Frankrike för här pratar de Wolof med varandra, vilket gör att jag inte hör så mycket franska. Om jag varit i Frankrike hade jag hört franska hela tiden och på så vis tränat min hörförståelse hela tiden.

I tisdags blev jag matförgiftad, yaay! Så mådde dåligt under kvällen, natten och dagen efter hade jag ont i magen. På torsdagen åkte jag till jobbet men hade så ont i magen att jag åkte hem på lunchrasten och på fredagen mådde jag bra igen!

I lördags dök vi vilket var jätteroligt! Men jag hade lite problem i början med att andas, fick lite smått panik men efter en liten stund kom jag in i det och då gick det bra. Häftigt att röra fiskarna, hålla i en sjöstjärna och se livet under vattnet.

Idag var vi och såg på en brottningsmatch vilket var ganska tråkigt egentligen... men ändå roligt att ha gjort det för brottning är jättestort här i Senegal och de brottas på ett helt annat sätt.


Tjingeling!



Brottningsmatch

2 kommentarer:

  1. Så spännande att läsa om hur du har det. Vi ser fram mot nästa inlägg. Ha det bra Kram Mona LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Hoppas att ni mår bra! Kram

      Radera